Afgelopen
dinsdag 17 augustus hebben onze drie collega's, de heren Fabius,
Swarte en Pieterman, na de uitspraak van de faillissementsrechter
te Rotterdam, hun functie per direct neergelegd. De situatie
binnen het Hoofdbestuur is hiermee gewijzigd en dat heeft
uiteraard vragen met zich meegebracht van leden.
Om technische redenen kunnen wij momenteel geen gebruik meer
maken van het domein www.lijstpimfortuyn.nl en zijn wij (nog)
niet in staat alle leden via een brief te benaderen.
In
de overtuiging echter, dat u allen toch geïnformeerd
wilt worden, hebben wij besloten een aantal vragen die ons
nu al regelmatig zijn gesteld, te beantwoorden via e-mail
en een posting op de fora van pim-fortuyn.nl en fortuynpolitiek.nl.
De
volgende vragen zijn ons reeds gesteld:
o
Waarom hebben jullie de heer Maas gevraagd als financieel
adviseur?
o
Wij hebben de heer Maas verzocht ons de komende tijd bij te
staan in het zoeken naar een oplossing m.b.t. de financiën
omdat:
§ Hij de grootste schuldeiser is.
§ Wij open en rechtstreeks met hem kunnen communiceren.
§ De heer Maas meerdere malen en overduidelijk heeft
aangegeven geen enkele bestuurlijke invloed te wensen.
§ Wij geen geld hebben om externe adviseurs aan te trekken.
o
Is het waar dat Ruud Both weer werkzaam is op het partijkantoor
te Rotterdam?
o
Ja, dit is waar: Wij hebben Ruud verzocht om zijn medewerking
te verlenen bij de (kennis)overdracht aan het nieuwe bestuur;
tijdens de periode die daarvoor is uitgetrokken zal hij regelmatig
op het kantoor aanwezig zijn, tezamen met een aantal vrijwilligers.
Sinds afgelopen woensdag is het kantoor weer dagelijks bereikbaar
en worden alle voorkomende werkzaamheden weer uitgevoerd.
o
Waarom is Rob van der Zee als interim bestuurder toegevoegd?
o
Rob van der Zee is als interim bestuurder toegevoegd omdat
hij de enig overgebleven kandidaat is die door de selectiecommissie
én het externe adviesbureau geschikt is bevonden. Daar
de vele werkzaamheden voor slechts twee bestuursleden echt
te veel zijn, leek het ons zinnig hem te vragen zijn vaardigheden
en tijd in te willen zetten. Daarbij komt nog Rob's vermogen
om met vrijwel iedereen door één deur te kunnen,
in de huidige situatie heel belangrijk.
o
Worden nog andere personen ad interim toegevoegd aan het HB?
o
Momenteel voeren wij besprekingen met meerdere kandidaten
die een breed draagvlak hebben binnen de LPF en/of over specifieke
kennis en ervaring beschikken.
o Daarnaast wordt gewerkt aan een plan om op korte termijn
een "kernteam" van 20 à 30 personen te formeren
uit ALLE geledingen in de Vereniging om de gerezen problemen
het hoofd te bieden en een breed gedragen inspraakorgaan mogelijk
te maken. Wilt u zich aanmelden voor het kernteam, stuurt
u dan een e-mail naar janbelder@lijstpimfortuyn.nl / o.v.v.
"Aanmelding Kernteam".
o
Zijn jullie "blinde volgers" van het oude HB?
o
Nee, dat zijn wij niet. Wij zullen zeker daar waar nodig zaken
onderzoeken, maar willen niet meewerken aan "veroordelingen"
op basis van geruchten. Ook hebben wij de overtuiging dat
vermeende misstanden NOOIT een middel mogen zijn om de Partij
ten gronde te richten.
o Meerdere malen hebben wij onze collega's Fabius en Swarte
verzocht de vermeende malversaties inzichtelijk te maken,
dat is echter tot op heden nooit gehonoreerd.
o Indien door ons bewijzen worden aangetroffen van strafbare
onregelmatigheden van het oude HB zullen wij uiteraard direct
aangifte doen.
o
Zijn de bestuursleden Fabius, Pieterman en Swarte wel echt
vrijwillig opgestapt?
o
Na aanvraag van het faillissement door het vorige Hoofdbestuur
is het de heren Belder en Moleveld gebleken dat een en ander
op oneigenlijke gronden was geschied. Daarna hebben zij hiertegen
alsnog bij de rechtbank bezwaar aangetekend. Belder en Moleveld
zijn in het gelijk gesteld door de afwijzing van het faillissement
door de rechtbank. Fabius, Pieterman en Swarte hebben hieruit
hun conclusies getrokken en legden hun bestuurlijke taken
per direct neer. Zij gaven aan toch voorstander van een faillissement
te blijven en bovendien reeds een nieuwe politieke vereniging
te hebben opgericht.
o
Wat zijn de plannen van het huidige HB?
o
Momenteel wordt gewerkt aan een "bestuurlijk manifest";
een dynamisch document waarin vele zaken, zoals de rechten
en plichten van besturen en leden van de vereniging worden
vastgesteld. Eind week 36 zal een gedragscode zijn geformuleerd
teneinde onduidelijkheden in de omgang met elkaar te voorkomen.
o
Wat gaat de fractie doen?
o Momenteel zijn er in onze optiek drie opties:
1. De Fractie spreekt haar vertrouwen uit in het huidige Bestuur
van de Vereniging en blijft gewoon haar politieke werk doen
voor en namens de LPF.
2. De Fractie splitst zich (gedeeltelijk) af en gaat verder
onder een eigen naam.
3. De Fractie sluit zich (gedeeltelijk) aan bij de door de
heren Fabius, Swarte en Pieterman op 11 augustus jl. opgerichte
vereniging (VerenigingLPF)
o Eerlijk gezegd hebben we (nog) geen idee. Wel wordt op het
moment met diverse mensen gesproken en hopen we eind week
35 overeenstemming te hebben bereikt.
o
Wat gaan jullie doen aan kostenbesparing?
o
Wij bekijken de mogelijkheden om de kantoren in het Waalschip
op te zeggen dan wel terug te brengen tot één
ruimte.
o Er zal een actief vrijwilligersbeleid worden geformuleerd
waarbij de kwaliteit niet uit het oog verloren zal worden.
o Bij vergaderingen in het land zal de voorkeur gegeven worden
aan gratis/goedkope locaties. Uw tips hierover zijn van harte
welkom. E-mail: janbelder@lijstpimfortuyn.nl / o.v.v. "Locaties".
o Vooralsnog worden geen betaalde krachten in dienst genomen.
o
Is het waar dat de Fractie de domeinnaam lijstpimfortuyn.nl
en de site die eigendom is van de Vereniging heeft "gekaapt"?
o
Helaas is dat waar; de heer Fabius heeft op de dag dat hij
zijn vertrek voor het eerst heeft aangekondigd de domeinnaam
van de Vereniging, o.i. wederrechtelijk, overgedragen aan
de Stichting Fractieondersteuning Lijst Pim Fortuyn. Derhalve
kunnen wij momenteel helaas geen gebruik meer maken van de
site. Op zeer korte termijn zullen wij trachten door middel
van overleg deze situatie terug te draaien. Mocht dat niet
lukken dan rest ons helaas niets anders dan het nemen van
passende rechtsmaatregelen. Het lijkt ons echter in het belang
van de LPF dat het zover niet hoeft te komen.
o
Kunnen jullie al een algemeen doel/statement uitspreken?
o
Ja, dat kunnen we:
Het bestuur heeft de overtuiging dat de LPF als Vereniging
niet dood is. In het verleden gemaakte fouten bieden zeker
geen garantie voor de toekomst en daar zullen we lering uit
trekken. De LPF wordt vanaf nu een open en eerlijke partij
waar alle (partij)democratische beginselen geëerbiedigd
zullen worden. Wij gaan dat bereiken door:
- Ons los c.q. onafhankelijk te maken van financiers.
- Omgangsvormen met de Fractie vast te leggen.
- Absolute openheid en transparantie na te streven met betrekking
tot genomen besluiten, alsmede de totstandkoming daarvan.
- Gebruik te maken van de (nog) in de Vereniging aanwezige
kennis en kunde.
- Het instellen van interne professionele advies/inspraak/onderzoeksorganen.
- Geen enkel lid om onduidelijke redenen buiten te sluiten.
- Vastleggen van- en duidelijkheid scheppen in algemeen te
hanteren omgangsregels.
- Het prioriteit geven aan het afronden van nieuwe statuten-
en huishoudelijk reglement.
- Prioriteit geven aan ledenwerving.
- Het uitbouwen en professionaliseren van de organisatie,
met name provinciaal.
- Het voor de leden inzichtelijk maken van de administratie
en geldstromen.
- Het op zeer korte termijn organiseren van een "brainstormdag"
met kandidaten voor het "kernteam", alwaar het team,
de doelen, taken en verantwoordelijkheden worden vastgesteld.
- Het opzetten van lokale afdelingen daar waar dit mogelijk
is en in het bijzonder het ondersteunen van de provincies
Gelderland, Overijssel en Noord-Holland naar de gemeenteraadsverkiezingen
in november 2004 (herindelingen)
- Een dikke streep onder het verleden te zetten en samen schouder
aan schouder vooruit te gaan; eenheid, eenheid, eenheid!
Heeft
u nog relevante vragen, stel ze vooral. U kunt contact opnemen
met het partijkantoor tel: 010- 7891140
De vragen zullen aan ons worden doorgestuurd.
Of e-mail naar janbelder@lijstpimfortuyn.nl
/ o.v.v. onderwerp "Vraag aan hoofdbestuur".
Wij
zullen de meest gestelde vragen inventariseren en ze trachten
in een volgende mededeling zo goed mogelijk te beantwoorden.
|